Vi pratade med Krister Lehto som arbetar som anpassningsadministratör här på Autoadapt. Han berättar om sin resa inom företaget och vad som gör att hans arbete känns meningsfullt. 

Krister, kan du berätta om din väg in i Autoadapt?
Jag började i december 2015 som anpassningstekniker. Allt började med att jag såg en annons för tjänsten och eftersom mitt dåvarande jobb inte var särskilt givande bestämde jag mig för att söka till Autoadapt. Jag har bakgrund som svetsare vilket är användbart här då de flesta anpassningarna involverar svetsning.

Sedan i somras har jag nu en mer administrativ roll då den tidigare chefen slutade. Min huvudsakliga uppgift är att se till att saker och ting flyter på ute i verkstaden genom att sköta det administrativa och därmed underlätta för teknikerna. Det innebär att se till att det finns material, ha första kontakten med kunder, ta hand om bokningar etc. Utöver det finns fler områden i min tjänst, exempelvis att vara säljare, produktspecialist och utprovare.

Du är alltså som spindeln i nätet för avdelningen?
Ja precis!

”Vi gör skillnad för människor.”

Vad var det som lockade dig till att börja jobba här?
Det som fick mig att vilja jobba här var att man behöver vara uppfinningsrik, komma på egna lösningar. Genom kundkontakten behöver man vara social och tycka om att prata med människor, vilket jag verkligen gör. Vi gör skillnad för människor och hittar lösningar som underlättar deras vardag. Det gör att mitt jobb känns meningsfullt.

Varför ska man välja att anpassa sin bil hos Autoadapt?
För att jag jobbar här!
Skämt åsido. Vi försöker hålla en hög standard och drivs av att göra det lilla extra. Vi vill vara stolta över de bilar vi lämnar ut och vill att våra kunder ska vara nöjda. Säkerhet är också något vi värdesätter, det gör vi bra här. BraunAbility, som är experter på produkterna vi jobbar med, finns också i huset. Det är en trygghet att kunna luta sig mot.

Finns det vissa bilar som ni kan rekommendera att anpassa?
Vi vill i möjligaste mån att kunden ska kunna välja att anpassa den bilen som de själva vill ha. Sedan är det klart att vissa bilar inte passar för alla lösningar och hjälpmedel. Trafikverket brukar kunna ge förslag på bilar som är lämpliga.

Finns det någon bil du anpassat som du kommer ihåg speciellt?
Absolut, jag kommer ihåg nästan allihop! Speciellt om kunden som ska använda bilen är med när vi lämnar ut den. Det skapar ett mer personligt band och ofta kommer man ihåg kunden mer än bilen. Att se glädjen hos kunderna när de fått en anpassning gör att mitt jobb känns meningsfullt.